Zlo potrebuje k svojmu víťazstvu jedinú vec: aby dobrí ľudia nerobili nič. (Edmund Burke)
Národné koordinačné stredisko pre riešenie problematiky násilia na deťoch (ďalej len „NKS“) uskutočňuje množstvo preventívnych opatrení na zamedzenie šírenia násilia, páchaného na deťoch, tzv. scitlivovanie laickej i odbornej verejnosti voči násiliu.
NKS v rámci Národnej stratégie na ochranu detí pred násilím: Detstvo bez násilia pre všetky deti, Strategický cieľ č. 5: Podpora vzdelávania a vedecko-výskumnej činnosti v oblasti ochrany detí pred násilím vypracovalo vzdelávacie programy, ktoré sú súčasťou pilotného projektu: „Práca s neplnoletými, dopúšťajúcimi sa násilia“, určeného pre zamestnancov organizácií, prichádzajúcich do kontaktu nielen s obeťami, ale i s tými, ktorí sa dopúšťajú násilia, vrátane mladistvých alebo detí, ktoré síce ešte nedosiahli vek trestnej zodpovednosti, ale ich správanie si vyžaduje odborné intervencie.
Doposiaľ sa tejto téme venovala minimálna pozornosť, a to nielen v našich podmienkach, ale aj v zahraničí. Známe sú terapeutické postupy, vzdelávanie a cielená práca s neplnoletými , ktorí sa dopúšťajú násilia iba v Nemecku a Belgicku, a v niektorých anglicky hovoriacich krajinách.
V roku 2024 bolo vzdelávanie realizované už šiestykrát.
Účastníkmi sú predovšetkým odborníci a odborníčky z centier pre deti a rodiny, oddelení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, reedukačných centier, centier prevencie a poradenstva a krízových centier, ale aj špeciálnych výchovných zariadení.
Vzdelávanie sa obsahovo zameriava aj na obzvlášť latentnú formu násilia na deťoch, ktorou je sexuálne zneužívanie (ďalej len CSA, z angl. child sexual abuse). Približuje motivačné schémy a charakteristiky páchateľov a páchateliek CSA, ako aj stratégie groomingu (manipulácie), ktoré používajú, aby si získali dôveru obetí i sociálneho okolia a zamedzili odhaleniu CSA. Účastníci vzdelávania získajú dôkladnú orientáciu v možnostiach identifikácie CSA a metódach intervencie.
V obsahu vzdelávania výnimočne prepája záujem a starostlivosť o obe zainteresované strany. Okrem pomoci obetiam je totiž potrebné efektívnymi metódami pomáhať aj tým, ktorí/é sa dopúšťajú násilia a škodlivého správania k tomu, aby nerecidivovali, ba čo viac – aby zaujali postoje, ktoré budú odzrkadľovať akceptáciu zodpovednosti za spôsobené škody a zmysluplným spôsobom prispievať k náprave týchto škôd. Týmto je akcentovaný príklon k filozofii restoratívnej spravodlivosti, ktorá je v súčasnosti aktuálnym trendom v prístupe k riešeniu problémov navodených zločinom. V línii s týmto prístupom sú intervencie koncipované tak, aby boli efektívne a zároveň vysoko humánne, čo možno dosiahnuť adekvátnou kombináciou prvkov kontroly a podpory v prístupe k tým, čo sa dopúšťajú násilia.
Realizované vzdelávanie prezentuje nielen teoretickú analýzu problematiky, ale predovšetkým prináša vedecky podložené a praktické impulzy pre rozvoj sociálnej a terapeutickej práce s páchateľmi a obeťami sexuálneho zneužívania v podmienkach Slovenska.
Do budúcna je potrebné sa vyrovnať s viacerými výzvami. Za najaktuálnejšie považujeme nedostatok kvalifikovaného personálu, akreditáciu programov napĺňajúcich požadované štandardy a integráciu starostlivosti o neplnoletých, dopúšťajúcich sa násilia a škodlivého správania do systému opatrení zameraných na elimináciu násilia. V tejto súvislosti je potrebné si uvedomiť, že mnohí z týchto neplnoletých majú v anamnéze rôzne traumy, neraz aj sami boli obeťami násilia, a preto si vyžadujú špecializovanú starostlivosť a terapeutický prístup. Je potrebné mať na zreteli, že aj keď ide o „páchateľov“ rôzneho druhu násilia, ide o neplnoleté deti, ktorých výchova bola častokrát zanedbávaná, ich životné podmienky i samotné detstvo bolo poznačené negatívnymi zážitkami, kde absentovala láska, nežné pohladenie, pozitívny vzor… Uvedomujúc si tieto skutočnosti, obraz detského „páchateľa“ sa začne prelínať s obrazom detskej obete, ktorá pri špecifickom prístupe môže dostať šancu na zmenu svojho správania a opätovný „reštart“ do života…